Of je nu in een verpleeghuis, kleinschalig woon-zorgcomplex of gewoon thuis woont: het is belangrijk dat je – wanneer dat nodig is – toegang hebt tot behandelaren die gespecialiseerd zijn in ouderenzorg. Novicare zet zich daar sinds 2008 voor in. Hun behandelaars werken op meerdere plekken en zitten niet vast aan één locatie. ‘Wij hebben medische en paramedische specialisten in dienst, zoals specialisten ouderengeneeskunde, psychologen, fysiotherapeuten en ergotherapeuten’, licht Anouk Voorneveld, ergotherapeut bij Novicare, toe. ‘Onze multidisciplinaire behandelteams komen overal: bij cliënten thuis, in woonvormen en bij zorgorganisaties. Het verschilt hoeveel uren ik per zorglocatie wordt ingezet, dat is flexibel. Wij kijken altijd naar wat er mogelijk én nodig is, en plannen de zorg vervolgens zo efficiënt mogelijk in.’
Werken in de ouderenzorg
‘Ik zeg je eerlijk dat ik in eerste instantie niet in de ouderenzorg wilde werken, maar ik kon er eigenlijk niet omheen. Het is nu eenmaal de grootste doelgroep in Nederland. Het mooie aan mijn werk is dat ik naast mijn behandeluren ook managementtaken oppak. En ik heb best wat vrijheid om mijn agenda zelf in te delen. Zo kan ik bijvoorbeeld zelfstandig besluiten om scholing te geven als ik denk dat dat op een locatie nodig is. Stel dat ik zie dat zorgmedewerkers niet goed met een glijzeil om kunnen gaan. Dan zeg ik: “Kom, we gaan daarmee oefenen op maandagmiddag.” Het is mijn verantwoordelijkheid dat het op locatie goed loopt. En als zorgmedewerkers goed met een glijzeil kunnen werken, komt dat de patiëntenzorg ten goede En het is natuurlijk ook fijn voor de medewerker zelf. Een win-win.’
De overstap naar Kersten
‘Ik kom op veel verschillende plekken; momenteel op negen locaties. Dat maakt mijn werk heel afwisselend. Het betekent ook dat ik met verschillende hulpmiddelleveranciers samenwerk. Sinds de zomer van 2022 werk ik actief met Kersten samen op vier locaties. Het balletje is gaan rollen toen ik door jullie werd benaderd. Omdat het contact met een rolstoelleverancier op een locatie waar ik elke week kwam wat stroef liep, stond ik open voor een verandering. Je raadt het al: op die plek werk ik nu met Kersten samen. De overstap heb ik als heel soepel ervaren, ik heb er eigenlijk weinig van gemerkt.’ Lachend: ‘Behalve dat mijn hulpvragen rondom rolstoelen nu beter worden opgepakt. En vragen die ik over het portaal had, de plek waar ik hulpmiddelen aanvraag, werden ook goed en snel opgepakt. Heel prettig.’
Scherp blijven
‘Ik heb veel contact met Ronni, de adviseur die mij vanuit Kersten is toegewezen. In de loop van de tijd bouw je een band met elkaar op. Goed contact en laagdrempelige communicatie is belangrijk. Temeer omdat je behoorlijk wat met elkaar afbelt. Zelf werk ik met drie verschillende adviseurs samen. Al die kennis neem ik mee. Ik steek er wat van op en het houdt me scherp.’
Ontzorgen
‘Ik vind het belangrijk dat de hulpmiddelenleverancier waarmee je samenwerkt ook echt ‘levert’. Letterlijk en figuurlijk. Dat betekent dat als je een hulpmiddel aanvraagt dit daadwerkelijk wordt geleverd, en dat hetgeen geleverd wordt van kwaliteit is. Daar wil je volledig in ontzorgd worden. Een beschadigd product dat binnenkomt, waardoor je er toch nog achteraan moet, dat wil je voorkomen. Bij Kersten hoef ik me daar niet druk om te maken. Ik ben erg tevreden over hun werk. En over hun kennis.’