Geschreven door: Daan

Datum: 29-02-2024

Samen met mijn collega Sharon pakte ik tot voor kort LuciVer ergotherapeutische vraagstukken op. Dit is een organisatie die ook zorg biedt, maar zelf geen behandelaren in dienst heeft. Zij maken gebruik van onze diensten, waaronder dus ergotherapie. In de periode dat ik bij LuciVer ging werken, in 2019, werkten zij nog samen met een andere hulpmiddelenleverancier. Ik kende Kersten Hulpmiddelen wel al, omdat zij de vaste leverancier van Wlz-rolstoelen (red. Wet langdurige zorg) binnen Zorggroep Maas & Waal zijn. Mijn collega’s en ik waren erg over die samenwerking te spreken. Op een gegeven hebben we er bewust voor gekozen om over te stappen naar Kersten. Daar heb ik een rol ingespeeld, want als ergotherapeut mag je immers zelf bepalen met welke leveranciers je samenwerkt. Het was natuurlijk handig dat Kersten al een bekende van Zorggroep Maas & Waal was, waardoor mijn collega’s en ik vanaf dat moment met dezelfde contactpersonen te maken hadden.’

De overstap naar Kersten

‘Na de overstap merkte ik al snel hoe efficiënt het is om met Kersten te werken. Voorheen was ik veel meer tijd aan administratieve werkzaamheden kwijt. Het aanvragen van reparaties gaat nu heel gemakkelijk in het portaal. Je kan op cliëntnaam zoeken en dan krijg je alle benodigde gegevens te zien. Daarnaast word ik blij van de proactiviteit van het team van Kersten. Neem onze adviseur, die erg betrokken is. ”Hey, ik zag dat die ene stoel is geleverd, zullen we binnenkort eens evalueren?” Zijn opstelling vind ik prettig, net als het onderlinge contact met de monteur. Als er iets niet gebeurd is, kan ik bijvoorbeeld op een servicebon teruglezen dat een bepaald onderdeel niet voorradig was waardoor de opdracht niet kon worden uitgevoerd. Die duidelijkheid draagt bij aan begrip, en maakt bovendien dat ik de cliënt terugkoppeling kan geven. Ook de binnendienst denkt altijd lekker mee. Is een levering van een stoel onverhoopt vertraagd, dan hoor ik dat van tevoren. En als het nodig is, bellen we met elkaar.’

Ontzorgen

Dat de druk in de zorg ook Celina’s werk raakt, is een feit. ‘Dit jaar kampten we ook binnen de vakgroep ergotherapie met een tekort aan mensen. Een gebrek aan handen vang je samen met je team op, en dat betekent dus dat er extra taken op ieders bordje kwamen te liggen. Binnen de zorg is dit al veel langer aan de orde. Zo heb ik ook weleens zorgdiensten meegedraaid, omdat de roosters simpelweg niet gevuld konden worden. Je probeert te helpen waar je kan. Dat er landelijke zorg is over het personeelstekort in de zorg besef ik me maar al te goed. Toch is het niet iets waar ik me veel mee bezig hou. Ik ben liever positief gestemd. Ik heb vertrouwen dat er creatieve oplossingen zullen komen die maken dat we als sector goed kunnen meebewegen met dit soort uitdagingen. Een hulpmiddelenleverancier kan wat dit aangaat ook een positief steentje bijdragen. Door het proces zo goed en efficiënt mogelijk in te richten, vanaf het moment van de aanvraag tot de levering, ben je als zorgmedewerker zo min mogelijk tijd aan administratieve handelingen kwijt. En elk beetje extra tijd dat je aan een cliënt kan besteden, is winst. Meedenken in oplossingen en snelheid zijn in het hulpmiddelenproces sleutelwoorden. Kersten begrijpt dit maar al te goed.’

Liefde voor het vak

‘Ik vind de Wlz heel leuk, omdat je cliënten dan voor een langere tijd volgt en goed leert kennen. Je bent dan echt onderdeel van hun leven, omdat je veel bij hen thuiskomt. Dat ouderen veel humor hebben, maakt mijn werk ook heel leuk. Daarnaast werk ik veel in teamverband. Het geeft me veel energie om met een multidisciplinair team de zorg rondom een cliënt te organiseren en op de beste wijze uit te voeren. Waardering van collega’s geeft me vleugels. Tevreden cliënten maken de cirkel helemaal rond.’

Innovatie in de zorg

‘Vanuit Zorggroep Maas & Waal leggen we steeds meer de focus op zorginnovatie en technologie. We kijken wat er vanuit die hoek kan helpen om de druk op de vloer te verminderen. Zo weet ik dat we bijvoorbeeld gestart zijn met een nieuw systeem voor zorgdomotica. Het maakt dat er veel minder valse alarmen binnenkomen. Zelf heb ik veel goede ervaringen met een verrijdbare en compacte projector die je in alle hoeken kan afstellen. Het projecteert levensgrote beelden op het plafond of tegen de muur, ondersteund met geluid en muziek. Je hebt verschillende thema’s waaruit je kan kiezen: van Andre Rieu tot de onderwaterwereld of baby’s: het is een mooie tool om in te zetten en het werkt bovendien heel goed bij mensen die onrustig zijn. Ook is het ideaal voor cliënten die veel in bed liggen en weinig prikkels hebben. Ze kunnen er volledig in op gaan.

Minder administratieve rompslomp, meer waardering

‘Wat ik aan de nieuwe regering vanuit mijn ervaring in de zorg zou willen meegeven? Ik denk dat het belangrijk is dat onnodige werkzaamheden geschrapt gaan worden. Er zijn zoveel onnodige administratieve handelingen die we als zorgprofessionals moeten verrichten. Neem bijvoorbeeld al die regeltjes over wat er moet worden vastgelegd, en op welke manier… Dat mag echt wat minder. En minder administratie, betekent meer aandacht en zorg voor cliënten. Ook denk ik dat waardering een heel belangrijke factor is. Dat speelt zeker mee waarom het in de zorg zo leegloopt. Mensen met een zorghart mogen in mijn ogen absoluut meer gewaardeerd worden.’