Geschreven door: Daan

Datum: 03-01-2024

‘Ik werk hier inmiddels 14 jaar’, begint Linda het gesprek. ‘Ik heb op bijna elke afdeling gewerkt en met verschillende doelgroepen, dus mijn ervaring is breed. Nu werk ik voornamelijk binnen de Wlz (Wet langdurige zorg) en de eerste lijn.’ Dat geldt ook voor Chantal, die 15 jaar bij SZR aan boord is. ‘De afwisseling in ons werk is ontzettend leuk’, vertelt ze. ‘Het is elke dag weer een verrassing wat er op je pad komt. Je kan nog zo’n mooi behandelplan hebben gemaakt, maar het kan van het ene op het andere moment zomaar anders lopen.’ Linda ziet dat ook zo. ‘De verscheidenheid aan vragen waarmee mensen bij ons aankloppen is groot. Dat maakt dat ons werk interessant blijft. Ja, er liggen veel mobiliteits-, zit- en ligvragen op ons bordje, maar als iemand bijvoorbeeld wil kunnen lezen, een spelletje wil spelen of iets wil trainen, pakken wij dat ook op. Het is aan ons om de laatste fase van iemands leven zo comfortabel en betekenisvol mogelijk te maken.’

Er is verschil

Door hun jarenlange ervaring hebben beide ergotherapeuten met meerdere hulpmiddelenleveranciers samengewerkt. ‘En daar zit toch echt verschil in’, aldus Linda. ‘Het contact met Kersten werd zo’n negen jaar geleden gelegd. Tijdens onze eerste ontmoeting werd het voorbeeld van een bakker genoemd, die ernaar streefde om zijn taarten zo vers mogelijk aan zijn klanten te leveren. Datzelfde wilde Kersten met rolstoelen bereiken. Deze snelle service sprak ons aan. Vanaf het allerbegin voelde Kersten voor ons goed, en anders dan andere leveranciers.’

Het uiterste mogelijk maken

‘De cliënt staat bij jullie op de eerste plaats’ vervolgt Chantal. ‘Waar dat bij andere leveranciers soms als bijzaak voelt, proberen jullie juist het uiterste mogelijk te maken. Kerstens manier van werken is bovendien persoonlijk, de lijntjes zijn kort, de afspraken duidelijk en: jullie denken altijd mee. Dat is een absolute meerwaarde, want het geeft ons meer tijd en ruimte om aan cliënten te besteden.’ Linda vindt het ook prettig om mee te worden genomen in nieuwe mogelijkheden op het gebied van maatwerkaanpassingen. Zo had ik laatst een cliënt die niet meer zelfstandig met zijn handbewogen rolstoel kon rijden, omdat hij te weinig kracht in zijn handen had. Hij wilde graag een andere rolstoel, waarmee hij weer zelfstandig kon rijden. Omdat de cliënt ook al een scootmobiel had, konden we geen elektrische rolstoel voor hem aanvragen. Op dat soort momenten maak ik een afspraak met Ronni, onze adviseur bij Kersten. Samen gaan we vervolgens met de cliënt en zijn familie kijken naar wat er wél kan. En vervolgens geeft Ronnie advies over welke aanpassing er aan de rolstoel mogelijk is. Inmiddels kan deze meneer zich met zijn aangepaste rolstoel zelfstandig verplaatsen. Deze oplossing geeft hem meer vrijheid en maakt hem minder afhankelijk van de zorg.’

Tevreden cliënten

Niet alleen Linda en Chantal zelf zijn te spreken over de samenwerking met Kersten. Ook van hun cliënten krijgen ze positieve verhalen te horen. ‘Sinds we met Kersten werken zijn onze cliënten niet alleen tevredener over de hulpmiddelen, maar ook over de snelle levertijd en de benadering vanuit jullie mensen. Kersten is heel deskundig en vriendelijk naar cliënten toe, en onze mensen kennen jullie gezichten. Stel iemand wil een bepaald hulpmiddel, en dat blijkt niet mogelijk, dan wordt er altijd meegedacht over een alternatief. Hierdoor voelen cliënten zich gehoord. Dat is voor hen ontzettend belangrijk.’

Het zit hem in de kleine dingen

‘Je cliënten kennen voordat je wordt ingeschakeld bij een probleem of een spoedje is in mijn ogen goede ouderenzorg’, vervolgt Chantal. ‘Dat er ruimte is om te zien: hier moeten we even bijschaven, anders zijn we straks verder van huis. Maar ook het voeren van een gesprekje over hoe iemand zich voelt, voordat je overgaat tot bepaalde zorghandelingen, kan al een verschil maken. Of het geven van een knuffel. Uiteindelijk komt alles neer op aandacht, denk ik.’ Ook Linda ziet dit zo. ‘Het is mooi als er ruimte is om cliënten te leren kennen en een vertrouwensband met ze op te bouwen. Het belangrijkste vind ik dat mensen zich thuis voelen waar ze zijn. Dat ze zich gehoord voelen, en dat ze eigenlijk best heel tevreden over hun leven zijn. Het mooie aan ons werk is dat we daar op onze eigen manier een steentje aan bij kunnen dragen.’

Kwaliteit en kennis op peil houden

‘Chantal en ik maken samen de jaarplanning voor ons team en de invulling van kwaliteitsuren’ vertelt Linda. ‘Wij vinden het belangrijk om onze kennis op peil te houden en op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen. Kersten werkt hier altijd graag aan mee. Tijdens zo’n kwaliteitsuur duiken we samen met adviseur Ronni dieper in op de mogelijkheden van rolstoelen en gaan we weer even terug naar de basis. Scholing en cursussen geven ons sowieso voldoening, zoals Kerstens cursus zitten en liggen. Er wordt ook scholing vanuit zorgkantoren aangeboden, zoals de rolstoelcarroussel, en soms nodigt Ronni zelf een productleverancier uit om langs te komen bij ons op de instelling. Er is dan iets nieuws op de markt waarvan hij denkt dat het voor ons zinvol is om daarmee kennis te maken.

Verder zien beiden veel kansen weggelegd voor zorginnovaties. ‘Neem bijvoorbeeld bepaalde lampen die daglicht kunnen nabootsen. Hiermee creëren we een dagritmegevoel bij cliënten. Zij zijn overdag actiever en hebben ‘s nachts minder last van onrust. Toch blijven ze het geven van persoonlijke aandacht aan ouderen als zwaarwegendste factor voor het welzijn van elke bewoner zien. ‘En het werkt twee kanten op, want ook wij halen het meeste werkplezier als we een band kunnen opbouwen met onze cliënten. En uit het contact met collega’s. We doen tien keer per jaar een casusbespreking voor het kwaliteitsregister. Dan gaan we met elkaar de diepte in en zien we hoe andere collega’s het aanpakken. Heel leerzaam en leuk.’ Op de vraag of er vanuit Kersten nog iets is dat we beter kunnen doen, blijft het even stil. ‘Dat vind ik moeilijk’, antwoordt Linda dan. ‘Ik vraag ook in het team rond: wat gaat er niet goed? Soms komt er dan een casus naar voren, maar eigenlijk is de tendens dat iedereen altijd heel positief is.’