Geschreven door: Sander

Datum: 03-05-2023

Met diensten als wijkverpleging en individuele begeleiding streeft ISZA Thuiszorg naar het optimaliseren van de gezondheid, zelfstandigheid en het welzijn van hun cliënten. Maar ISZA-oprichtsters Meike en Eva doen meer dan dat. Zo bieden ze bijscholingen aan zorgprofessionals en hebben ze onlangs twee kleinschalige wooncomplexen voor ouderenzorg opgericht. Een gesprek over het welzijn van de cliënt, kleinschaligheid binnen de zorg en het varen van een eigen koers. 

We spreken Meike Dieperink. Samen met compagnon Eva is zij vijf jaar geleden ISZA Thuiszorg begonnen. ‘Eva en ik waren allebei afgestudeerd hbo-verpleegkundige. We hebben in die jaren erna onder meer als zzp’er voor thuiszorgorganisaties gewerkt als indiceerders. Toen er in 2018 een thuiszorgorganisatie in regio Het Gooi te koop kwam te staan, zijn we ervoor gegaan. Er werkten destijds een stuk of 17 medewerkers. In de zoektocht naar bijscholing van onze medewerkers kwamen we erachter hoe hoog die kosten waren. Opeens begrepen we waarom sommige organisaties zo op bijscholen beknibbelen. Tegelijkertijd wisten we vanuit de praktijk hoe belangrijk het is om personeel goed bij te scholen en de kwaliteit op de werkvloer te waarborgen. Dat was het moment waarop we besloten: we bouwen ons eigen scholingscentrum.’

Scholing samen met Kersten
‘We zijn nu drie jaar verder en onze vijfde locatie gaat bijna open, in Leeuwarden. Daar gaan we samen met Kersten opereren en zorgprofessionals onder andere bijscholen op het gebied van verpleegtechnische handelingen, reanimatie, dementie en wondzorg. Ik vind dat Kersten hele goede en praktische scholing geeft over de hulpmiddelen die ze hebben. Het is waardevol als je daar als zorgprofessional bij aan kan sluiten. We zijn nu samen met Kersten aan het kijken hoe we die scholingen nog inhoudelijker kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een stuk theorie over het lichaam. Superleuk dat Kersten daar voor open staat. Wij kijken ernaar uit om dit verder samen op te zetten. Ook gebruiken we in de nieuwe locaties van ons scholingscentrum de bedden van Kersten. Zo kunnen cursisten op de juiste manier en helemaal arbo-verantwoord oefenen met hun handelingen. Top.’

Anders dan anders
‘Onze bijscholingen zijn er voor alle niveaus: van niveau 1 tot verpleegkundige niveau 6. We bieden een breed scala aan cursussen en workshops aan, en we doen niet aan e-learnings. Wij geloven in de kracht van praktisch en uitvoerend bijscholen; onze doelgroep heeft niet per se zin om veel te lezen. Daarom bespreken we de theorie tijdens de live lessen, gecombineerd met het uitvoeren van praktische handelingen. Onze lessen worden gegeven zoals een verpleegkundige zou werken. Een voorbeeld: in verpleeghuis X wordt op een bepaalde manier een katheter ingebracht, alvorens je een goed steriel veld maakt. Maar het maken van zo’n steriel veld kan in de thuiszorg een uitdaging zijn. Als een bed op de grond staat bijvoorbeeld, en als er katten in huis zijn. Dus wij laten zien: hoe ga je dan te werk? Het is heel erg praktijkgericht, en onze groepen zijn klein. Max acht, meestal zes personen. En we maken er een feestje van. Dat zit hem in kleine dingen, zoals het serveren van een lekkere lunch met kroketten.’

Elke dag bijleren
‘Kijkend naar bijscholing zijn onze belangrijkste doelgroepen zzp’ers en zorgverleners van organisaties. Daarnaast bieden we incompany bijscholingen. Over het algemeen zie je dat scholing in verpleegtechnische handelingen heel fanatiek gevolgd wordt. Die scholing is namelijk wettelijk verplicht als je als verpleegkundige en verzorgende werkt. Op optionele scholing rondom dementie of wondzorg komen juist veel fanatieke zzp’ers af. Zij willen beter worden in hun vak, en specifieke kennis opdoen. Het is mooi om te zien hoeveel je binnen zo’n groep van elkaar leert; iedereen brengt de nodige ervaring mee. Ja, ook wij leren nog elke dag bij.’

Een droom die uitkomt
‘Er zit een enorm gat tussen wijkverpleging en mensen die het thuis net niet meer redden. Zij vallen buiten de boot, want de grote verpleeghuizen zitten helemaal vol, vaak met mensen die flink dementerend zijn. En als je niet voldoende geld hebt om naar een particuliere instelling te gaan, de meeste mensen kunnen die kosten niet ophoesten, heb je een probleem. Misschien moest het zo zijn dat er op een zeker moment twee panden op ons pad kwamen. We hebben daar twee zorgbungalows van gemaakt en zijn gestart met kleinschalig wonen voor ouderen. Op dat moment zijn we actief met Kersten gaan samenwerken, al werkten we al met ze samen in de wijk. Kersten heeft ons geholpen met de inrichting van de twee verpleeghuizen: van bedden tot douchestoelen en rolstoelen.’

Helemaal top
‘Eerder werkten we in de wijk met een grote hulpmiddelenleverancier. Dat beviel niet goed. Dan zou er bijvoorbeeld met spoed een bed worden bezorgd en dan kwam dat bed vervolgens niet op het afgesproken moment. Vervelend, want je vraagt niet voor niets een hulpmiddel met spoed aan. We merkten dat onze wijkverpleegkundigen het ook lastig vonden om met deze partij te schakelen. Je belt naar een algemeen nummer, staat lang in de wacht… Heel onpersoonlijk en traag. Toen zijn we, na wat rondkijken, overgestapt op Kersten. En tjee, wat was dat anders! Je krijgt negen van de tien keer dezelfde contactpersoon aan de lijn als je iets wilt regelen. En: je weet dat het geregeld wordt. En snel, dat ook. Het was een tegenovergestelde ervaring van dat onpersoonlijke en logge dat we tot dan toe gewend waren. Daarom was het niet meer dan logisch dat we, toen we met ons kleinschalig wonen begonnen, hierin met Kersten wilden optrekken. Vanaf moment één was de samenwerking helemaal top. Werken in de intramurale sector was voor ons nieuw, en Kersten heeft ons goed geadviseerd. Ze denken echt met je mee en regelen het. Ook is het fijn dat je het gevoel hebt dat je je accountmanager altijd mag bellen of een appje mag sturen. En we kennen de bezorgers van de hulpmiddelen in de regio, het zijn dezelfde mensen. Leuk.’

Voorbijgaan aan het welzijn van de cliënt
‘De privatisering van de zorg heeft weinig goeds gebracht. Het kan niet de bedoeling zijn dat de inrichting van de zorg ten koste van de cliënt gaat. Maar dat is wel wat er is gebeurd. Neem het concept van het bejaardentehuis, dat gewoon niet meer bestaat. Of kijk naar gemeenten die sinds 2015 deelverantwoordelijk zijn geworden voor de zorg van hun bewoners. Dat is toch niet logisch? Ik ga nog even door, want de vrije zorgkeuze is ook zoiets. Daar hebben we het in Nederland altijd over, maar dat is gewoon niet wat het in werkelijkheid is. Als ISZA Zorg zijn we met alle verzekeraars gecontracteerd, behalve met CZ. Zij willen dat niet. Laatst hadden we een vaste cliënt die per ongeluk is overgestapt naar CZ. Een man van 91 jaar aan wie wij al vijf jaar zorg verlenen. We hebben de zorg aan hem per direct moeten stoppen. Ik vind dat schrijnend.’

Toekomstdromen
‘Onze droom is tweeledig. Enerzijds willen we meer kleinschalige woonvoorzieningen opzetten. Dat is een van de mooiste dingen die ik tot nu toe heb gedaan. Je ziet dit soort initiatieven ook als paddenstoelen uit de grond schieten, want dat hele lange thuis wonen gaat hem echt niet meer worden. Het is zo belangrijk, en ook heel dankbaar, om ouderen de allermooiste laatste jaren van hun leven te kunnen geven. Een leven vol activiteiten en gezelschap, lekker buiten wandelen… En iedereen is bij ons welkom, zoals iemand die niet heel hulpbehoevend is, maar wel eenzaam. Wij zetten het tegenovergestelde neer van dat schrikbeeld van een verpleeghuis. Onze woonkamer is bijvoorbeeld groot, met een lekker verwarmde serre, en de kamertjes hebben we heel klein gemaakt. Bewust. Anderzijds willen we onze Mijn Handelingen App verder uitbouwen. Met deze app registreer je als zorgverlener al je handelingen op één centrale plek. Het maakt je bewust van wat je doet – en wat je mag doen. In de praktijk zagen we dat er vanuit de wijkverpleging veel vraag naar een dergelijke tool was. Ja, wij hebben dromen genoeg. En het welzijn van de cliënt staat daarin altijd centraal.’

Samenwerking-ISZA--extra-afbeelding-web