Geschreven door: Eva

Datum: 09-06-2022

‘In deze tijden moet je haast tot het uiterste gaan totdat iemand wordt opgenomen. We zien dat mensen steeds meer hulp thuis nodig hebben. Dat vraagt het nodige van ons, maar zeker ook van betrokken mantelzorgers. Daarom is het belang van hulpmiddelen ook zo groot. Ze maken niet alleen ons werk, maar ook het leven van mantelzorgers, makkelijker. Zo is het zonder tillift fysiek echt te belastend om iemand goed te helpen om in bed te gaan liggen – en er weer uit te komen. Het assortiment van tilliften bij Kersten is gelukkig heel uitgebreid, zo kunnen mijn collega’s en ik altijd een oplossing vinden die past bij de cliënt.’

Korte lijntjes
‘Het contact met Kersten is goed. De lijnen zijn kort, dat werkt prettig. Zo bestelde ik laatst een decubitus zitkussen. Ik had online de aanvraag gedaan en werd vijf minuten later al terug gebeld. Als je een aanvraag doet, weet je dat het goed komt en er snel actie wordt ondernomen. Heel fijn. Andersom denken we ook graag mee. Als je bij iemand thuis komt waarmee het niet goed gaat en hij of zij nog boven slaapt, is het slim om alvast een hoog-laagbed in te zetten. Om te voorkomen dat zo’n bed met spoed in het weekend nodig is, vragen we het bed dan op voorhand aan. Wat dat betreft doen we het echt samen’.

Nooit uitgeleerd
‘Het scheelt natuurlijk dat ik de hulpmiddelwereld ook van de andere kant ken. Voordat ik bij Buurtzorg aan de slag ging, werkte ik zelf bij een hulpmiddelenleverancier (het Hulpmiddelencentrum). Ik gaf daar trainingen over verschillende tilliften, samen met mijn collega Riejanne, die nu bij weer bij Kersten werkt. In die jaren heb ik veel over hulpmiddelen geleerd: van tilliften en matrassen tot AD-materiaal. De kennis van toen neem ik mee in mijn werk als verpleegkundige. En ik ben nooit uitgeleerd. Zo ben ik nu weer bezig met een opleiding. De kennis die ik heb kan ik toetsen aan wat ik daar leer. En natuurlijk leer ik veel nieuws bij. Daar heb ik onder meer contact met Riejanne over. Zo hou ik haar op de hoogte, dan kan zij er ook haar voordeel mee doen’.

Geen online plaatjes maar feitelijke kennis
De klantenservice van Kersten beschikt ook over de nodige kennis. Ze weten waar ze het over hebben, dat is heel anders dan als je een hulpmiddel bij iemand bestelt die een plaatje aanklikt. Als team hebben wij dan ook afgesproken om zoveel mogelijk hulpmiddelen bij Kersten te bestellen. Ook raad ik Kersten Hulpmiddelen aan andere buurtzorgteams aan. Lachend: ‘Ja ik ben wel een beetje een ambassadeur’.

Minister van VWS voor één dag
‘Als ik voor één dag Minister van VWS zou zijn, zou ik de marktwerking in de zorg aanpakken. Soms kom ik bij een cliënt, ik fiets meestal, en zie dan de fiets van een collega van Het Friese Land in diezelfde straat staan. Het is fijn dat mensen kunnen kiezen waar ze hun zorg halen, maar het zorgt tegelijkertijd ook voor veel versnippering. Daarnaast zou ik me sterk maken voor mantelzorgers. Op hun schouders rust een grote verantwoordelijkheid. Ondanks dat zij hun taak met liefde en vaak met een vanzelfsprekendheid uitvoeren: het is en blijft een zware taak, hoe je het ook went of keert. Ik weet niet goed waar je ze constructief mee zou kunnen helpen, maar het lijkt me belangrijk om hier goed over na te denken en oprechte aandacht voor het netwerk rondom de cliënt te hebben.