Hulpmiddelen aanvragen via de gemeente

De meeste mensen wonen graag zo zelfstandig als mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving. Als u hierbij ondersteuning nodig heeft, kunt u een beroep doen op uw gemeente. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kan de inzet van bijvoorbeeld een scootmobiel een oplossing bieden.

Hulpmiddelen aanvragen via de gemeente

Hoe werkt de Wmo?

Wanneer u een hulpmiddel voor een langere of blijvende periode nodig heeft, kunt u een beroep doen op de Wmo. Op de website van uw gemeente kunt u lezen hoe u een aanvraag kunt indienen. Als de gemeente instemt met uw verzoek krijgt u de beschikking over een hulpmiddel vanuit de Wmo. De gemeente waar u woont zal u informeren over de verschillende mogelijkheden en voorwaarden. Deze kunnen verschillen per gemeente.

Een hulpmiddel via de gemeente aanvragen.
Zo werkt het!

Ontdek hoe wij u stap voor stap begeleiden met persoonlijk advies en maatwerkoplossingen, zodat zorg voor iedereen toegankelijk wordt.

Met uw hulpvraag naar de gemeente…

1

Mobiliteitshulpvraag

Begin met het identificeren van uw behoeften. Eenzorgprofessional kan hierbij adviseren om de beste oplossing te vinden.

2

Melding maken

U zoekt contact met de gemeente waar u woont en maakt melding voor behoefte aan ondersteuning.

3

In gesprek

Samen met de Wmo consulent of gebiedsmedewerker worden met u de mogelijkheden besproken.

4

Het besluit

Uw aanvraag wordt verwerkt. U ontvangt van de gemeente een besluit over toekenning.

…via een Hulpmiddelenleverancier…

5

De keuze voor hulpmiddelenleverancier

U kunt kiezen uit leveranciers waar uw gemeente een contract mee heeft.

6

Aanvraag bij hulpmiddelenleverancier

De gemeente verstrekt aan de hulpmiddelenleverancier de opdracht voor het leveren van het hulpmiddel.

7

Eerste contact

Uw hulpmiddelenleverancier neemt contact met u op om de aanvraag met u (en eventueel uw mantelzorger of ergotherapeut) door te nemen.

8

Een passing

De situatie vraagt om meer informatie. Er komt een adviseur bij u aan huis voor een passing.

…naar een passende oplossing!

9

Keuze voor hulpmiddel

Alles is duidelijk. Er is voldoende informatie om het hulpmiddel te bepalen.

10

Thuis geleverd

Het hulpmiddel wordt op afspraak geleverd. Klopt alles? Dan kan het hulpmiddel direct worden gebruikt. Vraagt de praktijk om aanpassingen of toch een ander hulpmiddel? Dan wordt dat in gang gezet.

11

Veilig op pad

Bij de levering krijgt u uitleg en duidelijke instructie en kunt u vertrouwen op een deskundige monteur voor reparaties onderweg of thuis.

12

Wijziging?

Verandert er iets in uw situatie? Geef het door aan uw hulpmiddelenleverancier en uw gemeente.

 

Vragen, reparaties of andere zaken?

Neem contact op met uw hulpmiddelen-leverancier

Neem contact op

Een hulpmiddel via de gemeente aanvragen.
Zo werkt het!

Ontdek hoe wij u stap voor stap begeleiden met persoonlijk advies en maatwerkoplossingen, zodat zorg voor iedereen toegankelijk wordt.

Met uw hulpvraag naar de gemeente…

Begin met het identificeren van uw behoeften. Eenzorgprofessional kan hierbij adviseren om de beste oplossing te vinden.

U zoekt contact met de gemeente waar u woont en maakt melding voor behoefte aan ondersteuning.

Samen met de Wmo consulent of gebiedsmedewerker worden met u de mogelijkheden besproken.

Uw aanvraag wordt verwerkt. U ontvangt van de gemeente een besluit over toekenning.

…via een Hulpmiddelenleverancier…

U kunt kiezen uit leveranciers waar uw gemeente een contract mee heeft.

De gemeente verstrekt aan de hulpmiddelenleverancier de opdracht voor het leveren van het hulpmiddel.

Uw hulpmiddelenleverancier neemt contact met u op om de aanvraag met u (en eventueel uw mantelzorger of ergotherapeut) door te nemen.

De situatie vraagt om meer informatie. Er komt een adviseur bij u aan huis voor een passing.

…naar een passende oplossing!

Alles is duidelijk. Er is voldoende informatie om het hulpmiddel te bepalen.

Het hulpmiddel wordt op afspraak geleverd. Klopt alles? Dan kan het hulpmiddel direct worden gebruikt. Vraagt de praktijk om aanpassingen of toch een ander hulpmiddel? Dan wordt dat in gang gezet.

Bij de levering krijgt u uitleg en duidelijke instructie en kunt u vertrouwen op een deskundige monteur voor reparaties onderweg of thuis.

Verandert er iets in uw situatie? Geef het door aan uw hulpmiddelenleverancier en uw gemeente.

Vragen, reparaties of andere zaken?

Neem contact op met uw hulpmiddelen-leverancier

Neem contact op

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. U leest onder andere hoe u ons kunt bereiken, hoe verzekeringen geregeld zijn, en wat u moet doen bij schade of diefstal. Ook geven we belangrijke informatie over wat te doen als uw situatie verandert, bijvoorbeeld bij verhuizing naar een andere gemeente. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Belangrijke informatie over uw hulpmiddel

Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:00 uur. U kunt het servicenummer en e-mailadres vinden in uw welkomstmap of op de sticker op uw hulpmiddel. Via de zoekfunctie onder aan deze pagina kan u ook het telefoonnummer opzoeken.

 

Bij spoed zijn wij buiten kantoortijden en in het weekend bereikbaar. Via het servicenummer wordt u direct doorgeschakeld naar de dienstdoende monteur, die samen met u de beste oplossing zoekt.

Neem zo snel mogelijk contact met ons op, bij voorkeur telefonisch. Als er schade is door een aanrijding, vul dan samen met de tegenpartij een schadeformulier in op de plek van het ongeval. Dit formulier vindt u in uw welkomstmap. We kijken daarna naar een oplossing en of een vervangend hulpmiddel nodig is.

Als u een elektrisch hulpmiddel heeft, zoals een scootmobiel, dan is een WAM-verzekering verplicht. Deze verzekering wordt automatisch voor u geregeld, en u krijgt elk jaar eind april een nieuwe verzekeringssticker.

Doe eerst aangifte bij de politie en vraag om een kopie van het proces-verbaal. Neem daarna contact met ons op, zodat we de situatie kunnen afhandelen en kijken naar een vervangend hulpmiddel.

Ja, u mag het hulpmiddel alleen zelf gebruiken en dient er zorgvuldig mee om te gaan. Volg de gebruiksaanwijzing en zorg ervoor dat het hulpmiddel veilig geparkeerd staat. U mag niet zelf (laten) sleutelen aan uw hulpmiddel.

Nee, het hulpmiddel is persoonlijk verstrekt aan u en mag niet worden uitgeleend om aansprakelijkheid en extra kosten te voorkomen.

Goed om te weten

Bij veranderingen in uw persoonlijke situatie, zoals de wens voor een ander hulpmiddel of een verhuizing, neemt u eerst contact op met uw gemeente. Voor reparaties of kleine aanpassingen kunt u direct contact opnemen met Kersten Hulpmiddelen.

 

Geef dit door aan uw gemeente. De gemeente zorgt ervoor dat wij het hulpmiddel bij u komen ophalen.

Bij een verhuizing informeert u eerst bij uw gemeente of u het hulpmiddel kunt meenemen. Dit hangt af of uw gemeente het verhuisconvenant heeft ondertekend. U kunt dit navragen bij uw gemeente.  Vraag dit dan eerst na bij uw gemeente. Als blijkt dat het convenant ondertekend is, meldt u zich vervolgens bij uw nieuwe gemeente. Samen met de betrokken gemeenten en de regelen wij dan de de rest. Als uw gemeente het convenant niet heeft ondertekend zullen we in overleg met de nieuwe gemeente kijken wat er mogelijk is.

Ja, u kunt uw hulpmiddel meenemen, maar u bent zelf verantwoordelijk voor het vervoer. In Nederland blijft onze service beschikbaar. In het buitenland geldt de Wmo-dekking niet, dan zijn eventuele kosten daar (bij pecht of ongevallen) zijn voor uw eigen rekening.

U kunt vooraf informeren naar de mogelijkheden van een reisverzekering bij uw eigen verzekeringsmaatschappij. Maar let op: als het hulpmiddel niet uw persoonlijke eigendom is kan dat bij sommige maatschappijen lastig zijn.

Neem vooraf contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Er gelden specifieke regels voor het transport van accu’s van elektrische hulpmiddelen. Let op: onze service is in het buitenland niet

Algemene vragen over de Wmo

De Wmo staat voor Wet maatschappelijke ondersteuning. Het is een regeling waarbij gemeenten hulp bieden aan mensen met een ziekte of beperkingen en ouderen die thuis wonen. Het doel is om ervoor te zorgen dat deze mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en actief kunnen deelnemen aan de samenleving.

Iedereen die door een handicap, chronische aandoening of ouderdom afhankelijk is van hulp en daardoor niet meer zelfstandig kan functioneren, kan aanspraak maken op ondersteuning uit de Wmo. Informeer bij uw gemeente naar de mogelijkheden.

Het aanvragen van hulp en ondersteuning vanuit de Wmo regelt u via het “Wmo-loket” van uw gemeente. De Wmo-consulent van de gemeente neemt vervolgens contact met u op om te bespreken wat de specifieke problemen van uw situatie zijn en wat er nodig is om deze problemen op te lossen. Op basis van de informatie uit dit gesprek besluit de gemeente op welke ondersteuning u aanspraak kan maken.

Onder de Wmo vallen allerlei voorzieningen, onder andere voor in en om het huis. Ook mobiliteitshulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een (elektrische) rolstoel, driewielfiets, scootmobiel, tillift of verrijdbare douche- of toiletstoel.

Gemeenten kunnen inwoners vanaf 18 jaar vragen om een eigen bijdrage te betalen voor ondersteuning uit de Wmo, zoals huishoudelijke hulp en andere voorzieningen. De eigen bijdrage is momenteel maximaal €20,60,- per maand. Informeer bij uw gemeente naar de hoogte van de bijdrage die u moet betalen.

Zodra we de aanvraag voor het hulpmiddel van uw gemeente hebben ontvangen, nemen we binnen 48 uur contact met u op. Als het hulpmiddel op voorraad is, wordt het snel geleverd. Als het hulpmiddel op maat gemaakt of besteld moet worden, kan dit langer duren. Als dit het geval is, informeren we u hierover. Neem gerust contact op voor meer informatie over de voortgang van uw aanvraag.

Klachten, complimenten en privacy

U kunt een klacht of compliment telefonisch, per e-mail of via het klachten- en complimentenformulier op onze website delen. Wij streven ernaar om een klacht zo snel mogelijk op te lossen en nemen binnen 48 uur contact met u op.

Uw persoonsgegevens worden zorgvuldig behandeld en alleen gebruikt om u de best mogelijke service te bieden. Voor meer informatie kunt u onze privacyverklaring lezen of contact opnemen met uw lokale vestiging.

Kersten actief in de Wmo

Als hulpmiddelenleverancier zijn wij partner van bijna 100 gemeentes in het hele land. Vaak kunt u in uw gemeente aangeven voor welke leverancier u wilt kiezen. U bent bij ons uiteraard van harte welkom! Kijk hieronder of Kersten Hulpmiddelen ook in uw gemeente actief is en stel direct uw vraag aan de vestiging bij u in de buurt.

Hulp nodig bij uw aanvraag via de gemeente?

Wilt u weten of Kersten hulpmiddelenleverancier is binnen uw gemeente? Of heeft u een vraag?

Staat uw gemeente er niet bij? Dan hebben wij nu helaas geen contract met uw gemeente.