logo-kersten
 

 

Introductie Firevaned
Firevaned is de branchevereniging voor aanbieders van revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen en bijbehorende dienstverlening. Leden van Firevaned vinden dat iedereen in Nederland recht heeft op een zoveel mogelijk zelfstandig en kwalitatief leven. De gedeelde missie van de Firevaned leden is om iedereen met een beperking in Nederland door middel van hulpmiddelen, maximale zelfstandigheid te bieden. Dat vraagt om hoge standaarden als het gaat om kwaliteit en veiligheid, goed en deskundig advies, een eerlijke prijs en gegarandeerde service na levering van het hulpmiddel. Door een goede inzet van hulpmiddelen kunnen mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen, werkzaam zijn en deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Daarnaast bespaart een goede inzet van hulpmiddelen zorgkosten elders. Hier zetten de leden van Firevaned zich dagelijks voor in.

Enquête Kassa
Uit de enquête, opgesteld en uitgevoerd door Kassa, blijkt dat veel mensen vinden dat ze te lang moeten wachten op een adequaat hulpmiddel en niet altijd tevreden zijn over de manier waarop de communicatie hierover verloopt. In totaal maken in Nederland 500.000 mensen gebruik van mobiliteitshulpmiddelen. Van deze half miljoen gebruikers is het merendeel tevreden over de wijze van levering van hun hulpmiddel. Dat blijkt uit zowel in -als extern onderzoek.
Maar voor de gebruikers die vinden dat ze te lang moeten wachten op hun hulpmiddel of waarbij in contact met de leverancier zaken niet goed gaan, is dat natuurlijk heel vervelend. De leden van Firevaned realiseren zich dat hulpmiddelengebruikers in de meeste situaties zeer afhankelijk zijn van hun hulpmiddel. We zien ook dat, met name voor mensen die hulpmiddelen ontvangen vanuit verschillende financieringsvormen die daardoor aan moeten kloppen bij meerdere loketten en daarnaast te maken hebben met verschillende hulpmiddelenleveranciers, het vaak een hele puzzel is voordat de juiste hulpmiddelen in gebruik genomen zijn. De hulpmiddelensector heeft bovendien te maken met een toename aan complexe maatwerk voorzieningen ten gevolge van het feit dat mensen ouder worden en langer thuis blijven wonen. Ten opzichte van meer standaard voorzieningen duurt het proces van aanmeten, vervaardigen en het voldoen aan alle wet- en regelgeving rondom veiligheid van medische hulpmiddelen bij deze complexe en individueel op maat vervaardigde voorzieningen aanzienlijk langer.

Van de 10 klachten die Kassa heeft uitgelicht, gaat het om 4 cliënten die hulpmiddelen geleverd hebben gekregen door leden van Firevaned, zijnde Medipoint, Meyra en Welzorg. Onze leden zeggen toe zich te buigen over de klachten die zij via Kassa aangeleverd krijgen en dat zij, voor zover er een actueel probleem is, daarmee vanzelfsprekend aan de slag gaan om tot een passende oplossing te komen.

Deze Firevanedleden zullen bovendien zaterdagavond 12 oktober nog tot een uur na de uitzending telefonisch beschikbaar zijn, om gebruikers te woord te staan:

  • Medipoint via telefoonnummer: 088 – 102 01 00
  • Meyra via telefoonnummer: 033 – 247 27 27
  • Welzorg via telefoonnummer: 088 – 001 67 00
  • Kersten via Telefoonnummer: 0475 – 348 348

Waar wordt momenteel aan gewerkt?
In samenwerking met andere partijen in de markt, zoals bijvoorbeeld Iederin, Patiëntenfederatie en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), werkt Firevaned hard aan het verder verbeteren van de dienstverlening op gebied van hulpmiddelen. Zaken rondom verhuizingen, pechhulp in een andere gemeente dan je eigen gemeente en meer mogelijkheden als het gaat om maatwerk hulpmiddelen, komen hierbij aan de orde. Alleen door goede samenwerking in de markt, kunnen we het voor de gebruiker beter en makkelijker maken.