Geschreven door: Richard

Datum: 05-04-2022

Op een zomerdag in september is Jetse Rijper klaar voor de barbecue die Kersten elk jaar op al haar vestigingen in het land organiseert. Hij vindt het fantastisch als hij hoort dat zowel de CEO als de CFO ook van de partij zullen zijn en wil Bas Alberts die dag graag wat zeggen. Hun eerste live ontmoeting levert naast een leuk gesprek een foto van Jetse met Bas en Edgar op, die inmiddels op Jetses nachtkastje prijkt. Nu, ruim een half jaar later, is het tijd om met de grote directeur aan tafel te zitten. Ook Mieke Wijnen, projectleider social return, en Harold de Jong, begeleider van Jetse, schuiven aan. Een persoonlijk gesprek over Jetses ervaringen, speciale begeleiding en inclusiviteit op de werkvloer.

“Je hebt ons die dag allemaal geraakt”, begint Mieke. “Jij keek op tegen een directeur, terwijl dat echt niet nodig is en jij even belangrijk bent. Ik vond het mooi dat je je gewaardeerd voelde en het doet goed om te zien hoe trots je bent op het werk dat je bij ons doet. Als dit door een directeur bevestigd wordt kan ik me voorstellen dat dit extra speciaal is. “Ja, ik vond het echt heel gaaf”, vertelt Jetse. “Ook dat ik nu dit interview mag doen.”

Van misbaksels naar rolstoelen
Jetse, nu 24 jaar, komt net als veel mensen die bij Kersten werken vanuit een afstand tot de arbeidsmarkt niet uit de hulpmiddelenbranche. “Ik heb hiervoor anderhalf jaar bij Bolletje in Almelo gewerkt op de afdeling reststromen. Misbaksels en verkeerd verpakte dingen werkte ik daar weg. Toen mijn klus bij Bolletje op hield, ben ik samen met mijn sociaal detacheerder om me heen gaan kijken. We kwamen al vrij snel bij Kersten uit. Ik heb toen een rondleiding gekregen. Ook nog bij een ander bedrijf. Ik had een week de tijd om een keuze te maken. En het werd Kersten Hulpmiddelen. Kersten gaf de doorslag vanwege de persoonlijke en meer kleinschalige cultuur. 3 februari 2020 begon ik aan mijn eerste werkdag. Tot op de dag van vandaag ben ik blij met mijn beslissing. En ik vind dat wat ik nu doe veel leuker en uitdagender dan wat ik eerder deed.”

Een mooie ontwikkeling
Mieke: “Je had nog nooit een boormachine in je handen gehad, toch? Je kwam niet uit de technische hoek. Dat was best even spannend.” Jetse: “Ik heb thuis weleens wat geboord, maar inderdaad: dit werk was nieuw voor me. Als medewerker reconditionering in de reiniging houd ik me bezig met het verwerken en demonteren van onze hulpmiddelen. Ik denk dat ik daarin de afgelopen tijd veel progressie heb gemaakt. Al is er nog genoeg om te leren.” Harold vult hem aan: “Jetse heeft zich in vrij korte tijd zeer goed ontwikkeld. Hij gaat uitdagingen aan en is zelfstandig en leergierig. Hij kan meerdere dingen doen, is loyaal en altijd gemotiveerd.”

Een inkijkje in Jetses werkdag
“Ik houd me onder andere bezig met het strippen van stoelen. Dat begint bij gewone stoelen; daarna elektrische rolstoelen en andere hulpmiddelen. Ook ben ik tweede man bij REHA, de rolstoelwasstraat. Ik zorg voor de reininging voordat de hulpmiddelen in de wasstraat gaan, de voorreiniging. Daarna zet ik ze achterover om ze uit te laten lekken, waarna ze klaar zijn om in het depot te worden opgeslagen. Als collega Peter met vakantie is, of een dag vrij heeft, ben ik de aangewezen persoon om daar te staan. Ik heb echt plezier in wat ik doe. Donderdag is mijn vrije dag. Dan kan ik bijkomen, dat heb ik ook nodig. Ik werk 32 uur per week en heb sinds 1 april 2021 een vast contract voor onbepaalde tijd.”

Speciale begeleiding
Kersten maakt zich sterk voor medewerkers met een bijzondere status. Ook Jetse is bij Kersten onder speciale begeleiding binnen gekomen. Wat is belangrijk voor hem om goed te kunnen werken? “Ik ben erg gebaat bij structuur en duidelijkheid. Ook vind ik het belangrijk dat ik kan vertrouwen op de mensen om me heen. Wat ik prettig aan Harold vind, is dat hij kort op de bal speelt. Problemen probeert hij snel op te lossen en onduidelijkheid neemt hij snel weg. Iedereen heeft bovendien een duidelijke taakverdeling. Dat is heel fijn.” Mieke vult aan: “Onze begeleiders op de werkvloer, zoals jij Harold, zijn ook onze waarborg. We zijn uiteindelijk een commercieel bedrijf en willen onze klanten goed werk leveren. Begeleiders spelen daarin een belangrijke rol om het proces vloeiend te laten verlopen, want iedereen heeft een andere gebruiksaanwijzing. Harold, jij zorgt er echt voor dat Jetse krijgt wat hij nodig heeft.”

Social return en inclusiviteit: vanuit en mét het hart
Hier haakt CEO Bas Alberts, die rustig heeft zitten luisteren op in. Bas: “Jetse is een heel mooi voorbeeld van iemand die het bij ons naar zijn zin heeft. Dat vind ik mooi. Ook is het goed om te horen dat hij de structuur die hij nodig heeft daadwerkelijk krijgt. Dat is echt iets waarin we ons als bedrijf in onderscheiden. Mensen als Harold zorgen daarvoor. En je ziet dat het werkt. Fantastisch om dat terug te horen, daar ben ik trots op. Het sluit heel mooi aan bij onze maatschappelijke rol. Jetse ervaart en beleeft dagelijks zoals wij het voor ogen hebben binnen onze strategie: koploper zijn op het gebied van sociaal en inclusief ondernemen. Andere partijen roepen vaak dat ze het doen, maar ik weet dat er een wereld van verschil is tussen hoe zij het doen en hoe wij het doen.”

“Wij doen wat we doen vanuit ons hart; niet vanuit een eis van opdrachtgevers,” vervolgt Bas. “Het inclusieve, menselijke en persoonlijke aspect is wie we zijn en staat los van social return invullingen waaraan je als bedrijf moet voldoen. Social return zit diep geworteld in ons DNA en vormt een integraal onderdeel van onze strategie. Ik denk ook echt dat het vanuit je hart komen, want als je alleen vanuit euro’s denkt werkt het niet. We doen met elkaar mooie dingen; om me heen zie ik veel enthousiasme en energie. Dat geldt eigenlijk voor alle vestigingen waar ik kom.” Harold: “Jullie benaderen op gelijkwaardigheid, dat is heel fijn.” Jetse klinkt instemmend: “Ik kan uit ervaring zeggen dat ik vaak te horen heb gekregen: ‘We bieden meer begeleiding, of een werkcoach.’ Maar als puntje bij paaltje kwam bleek dat in de praktijk toch anders te zijn. Het bleken beloftes die niet werden nagekomen. Kersten biedt mij wel de begeleiding die ik nodig heb.” Bas: “We zoeken de balans. We zijn een commercieel bedrijf. Soms moeten we ook besluiten dat iets niet werkt. We willen de beste opstelling neerzetten: de beste man op de beste plek. Als dat lukt, werkt het ook echt heel goed.”

Jetze stelt zijn vraag
Nu we enige tijd zitten te praten is het dan eindelijk de beurt aan Jetze. Hij pakt zijn moment en stelt zijn vraag aan de directeur. “Ben jij eigenlijk altijd zo sociaal? En je bent ook bourgondisch, toch?” Bas begint te lachen en geeft toe dat hij zeker van lekker eten houdt. “Maar om op dat sociale terug te komen Jetze, ja dat klopt. Ik ben oprecht geïnteresseerd in alle medewerkers. Een tik van me is dat ik veel onthoud en veel details weet. Dat kost me geen energie, integendeel. Ik vind het leuk als ik van mensen hoor hoe het gaat. Ondanks dat ik niet vaak naar de vestigingen kom, probeer ik op de momenten dat ik er wel ben wel die verbinding te maken.”

Toekomstdromen
“Jetse, wat zou je in de toekomst graag willen bereiken?” vraagt Mieke zich af. “Bas van de troon stoten en ooit een keertje CEO worden.” Bas, lachend: “Laten we afspreken dat je een keer met me meegaat. Je hebt donderdag toch altijd vrij hoor ik net, dus dat kan makkelijk. Dan mag je een dagje op mijn stoel zitten. Letterlijk en figuurlijk.” De afspraak staat bij deze, maar eerst is er nog de verhuizing naar het nieuwe pand van onze vestiging in Almelo. “En zelf ga ik ook verhuizen,” zegt Jetse. “Ik ga op mezelf wonen, het huurcontract is bijna getekend. Mijn team heeft al aangeboden dat ze er voor me zullen zijn als ik hulp nodig heb. Dat zeggen ze niet alleen, maar dat zullen ze als het nodig is ook echt doen!”